4 prirodzené spôsoby, ako znížiť cholesterol bez liekov

Muž konzumujúci nezdravé jedlo, ktoré môže viesť k zvýšeniu hladiny cholesterolu.

Jedným z najlepších spôsobov, ako znížiť cholesterol, je obmedziť potraviny, ktoré ho zvyšujú. Ide napríklad o tučné mäso, maslo alebo sladkosti. Pomôže aj cvičenie, obmedzenie stresu alebo bylinky na cholesterol. Čítajte ďalej a dozviete sa viac o tom, čo znižuje cholesterol, aké sú jeho optimálne hodnoty a ako dlho trvá jeho zníženie.

Čo je cholesterol?

Cholesterol je tuková látka, ktorá sa nachádza vo všetkých našich bunkách a v našom organizme plní veľa dôležitých funkcií. Je potrebný pri produkcii steroidných hormónov, podporuje tvorbu žlče v pečeni a pomáha regenerovať tkanivo. Putuje krvným obehom spojený s bielkovinami, ktoré nazývame lipoproteíny.

Aby sme ešte lepšie pochopili, čo je cholesterol a aké druhy poznáme, vysvetlíme si, čo znamenajú skratky HDL a LDL, ktoré sa s ním spájajú.

HDL cholesterol (high-density lipoprotein)

Tento typ cholesterolu sa označuje ako dobrý. Pomáha odstraňovať zlý cholesterol z krvného obehu a odvádza ho späť do pečene. U ľudí s vyššou hladinou HDL cholesterolu existuje vo všeobecnosti nižšie riziko vzniku srdcových ochorení.

LDL cholesterol (low-density lipoprotein)

Ide o druh cholesterolu, ktorý zvykneme označovať ako zlý. Časom sa totiž môže hromadiť v stenách ciev a zužovať ich priechody. Ak sa v krvi nachádza vo veľkom množstve, vytvorí sa zrazenina, ktorá uviazne v cievach a spôsobí srdcový infarkt alebo mŕtvicu.

Okrem HDL a LDL cholesterolu by nás mali zaujímať aj triglyceridy – tuky prijaté z jedla, ktoré sa označujú aj ako neutrálne tuky. Časť z nich telo premieňa na okamžitú energiu, no pri nízkom výdaji ich ukladá do zásob. Spoločne s LDL cholesterolom potom vytvárajú nebezpečný povlak, ktorý upcháva cievy.

Ako znížiť cholesterol – Čo je cholesterol

Hodnoty cholesterolu u dospelých

Nižšie sú znázornené nízke, optimálne a zvýšené hladiny oboch druhov cholesterolu a triglyceridov. Všetky jednotky sú mg/dl.

Celkový cholesterol hodnoty

  • Cholesterol norma – menej ako 200 mg/dl
  • Zvýšený cholesterol – 200 až 239 mg/dl
  • Vysoký cholesterol – 240 mg/dl alebo viac

HDL cholesterol hodnoty

  • HDL cholesterol norma – 40 mg/dl alebo viac u mužov, 50 alebo viac u žien
  • HDL nízky cholesterol – menej ako 40 mg/dl

LDL cholesterol hodnoty

  • LDL cholesterol norma – menej ako 100 mg/dl
  • LDL zvýšený cholesterol – 100 až 149 mg/dl
  • LDL vysoký cholesterol – 140 mg/dl a viac

Triglyceridy hodnoty

  • Triglyceridy norma – menej ako 149 mg/dl
  • Triglyceridy zvýšená hodnota – 150 až 199 mg/dl
  • Triglyceridy vysoká hodnota – 200 mg/dl alebo viac
Ako znížiť cholesterol – Hodnoty dospelý

Hodnoty cholesterolu u detí

U detí so zdravou životosprávou existuje nižšie riziko vysokej hladiny cholesterolu. Deti s rizikovými faktormi v rodinnej anamnéze by mali byť preventívne vyšetrené.

Celkový cholesterol hodnoty

  • Cholesterol norma – 170 mg/dl alebo menej
  • Zvýšený cholesterol – 170 až 199 mg/dl
  • Vysoký cholesterol – 200 mg/dl alebo viac

HDL cholesterol hodnoty

  • HDL cholesterol norma – viac ako 45 mg/dl
  • HDL nízky cholesterol – menej ako 40 mg/dl

LDL cholesterol hodnoty

  • LDL cholesterol norma – menej ako 110 mg/dl
  • LDL zvýšený cholesterol – 110 až 129 mg/dl
  • LDL vysoký cholesterol – 130 mg/dl alebo viac

Triglyceridy hodnoty

  • Triglyceridy norma – menej ako 75 mg/dl u detí do 9 rokov, menej ako 90 mg/dl u detí vo veku 10 až 19 rokov
  • Triglyceridy zvýšená hodnota – 75 až 99 mg/dl u detí do 9 rokov, 90 až 129 mg/dl u detí vo veku 10 až 19 rokov
  • Triglyceridy vysoká hodnota – viac ako 100 mg/dl u detí do 9 rokov, viac ako 130 mg/dl u detí vo veku 10 až 19 rokov
Ako znížiť cholesterol – Hodnoty deti

Čo zvyšuje cholesterol?

Na vzniku vysokej hladiny cholesterolu sa podieľajú rôzne faktory, ako napríklad životný štýl a genetika. Toto sú niektoré stavy alebo návyky, ktoré zvyšujú cholesterol:

  • fajčenie,
  • stres,
  • pitie alkoholu,
  • nedostatok pohybu,
  • nezdravá strava.

Ako dlho trvá zníženie cholesterolu?

Zníženie hladiny cholesterolu môže trvať dlho, ale stojí za to. V prvom rade sa treba zamerať na dlhodobé zníženie jeho hladiny a nie na rýchle riešenia. Niektorí ľudia vidia po zmene životného štýlu zlepšenie už v priebehu niekoľkých týždňov. U iných sa výrazné zmeny prejavia až po pár mesiacoch.

Ak sa kombinuje zdravý životný štýl spolu s liekmi, výsledky sa zvyčajne dostavujú ešte rýchlejšie. Pre dlhodobé zníženie hladiny cholesterolu však lieky nestačia. Je potrebné vytvoriť si nové návyky, ktoré vás udržia v zdraví a vitalite.

Ako znížiť cholesterol – Ako dlho trvá zníženie cholesterolu

Ako znížiť cholesterol bez liekov?

Jediným kľúčom k optimálnemu zdravotnému stavu je dodržiavanie zdravých návykov. Prečítajte si, čo znižuje cholesterol dlhodobo a efektívne bez toho, aby ste museli brať lieky.

Upravte váš jedálniček

Začíname úpravou jedálnička, pretože ide o jeden z najúčinnejších spôsobov, ako znížiť cholesterol. Pokúste sa obmedziť konzumáciu mastných jedál a potravín, ktoré zvyšujú cholesterol. Vyhýbať by ste sa mali najmä potravinám s nasýtenými tukmi. Vaše telo však stále potrebuje tuk. Preto jedzte zdravšie jedlá a potraviny, ktoré obsahujú nenasýtený tuk.

Toto sú potraviny, ktoré prispievajú k znižovaniu cholesterolu:

  • cesnak,
  • cibuľa,
  • ovsené vločky,
  • artičoky,
  • avokádo,
  • rakytník,
  • olivy,
  • ryža,
  • sója,
  • zázvor,
  • orechy,
  • strukoviny,
  • lesné plody,
  • listová zelenina.

Tu je zoznam potravín, ktoré cholesterol zvyšujú a je dobré ich obmedziť:

  • mäsové výrobky,
  • tučné mäso,
  • maslo,
  • masť,
  • smotana,
  • tvrdý syr,
  • koláče,
  • sladkosti,
  • kokosový olej,
  • palmový olej.
Ako znížiť cholesterol bez liekov

Prestaňte fajčiť a piť alkohol

Nezdravé návyky, ako je fajčenie a pitie alkoholu, znižujú hladinu dobrého cholesterolu HDL, ktorý pomáha odstraňovať zlý cholesterol LDL z krvného obehu. Požívanie alkoholu je spojená s vyšším LDL cholesterolom, a preto sa ho pokúste obmedziť. Rovnaký efekt má aj fajčenie. Ak prestanete fajčiť, po roku znížite riziko srdcových ochorení až o polovicu.

Cvičte

Mierna aktivita zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu (HDL) a pomáha vám spáliť prebytočný tuk prijatý z jedla. Ak patríte k začiatočníkom, cvičte aspoň 30 minút denne. Medzi vhodné aktivity patrí bicyklovanie, plávanie alebo beh.

Nemáte čas na cvičenie? V tom prípade vymeňte výťah za schody a na kratšie vzdialenosti zvoľte chôdzu namiesto toho, aby ste išli autom. Aj pri bežnom upratovaní dokážete spáliť veľa energie. Kľúčom je byť čo najaktívnejší počas celého dňa.

Pite čaj na cholesterol

Na zníženie cholesterolu pomáha aj pravidelné pitie čaju pripraveného z vhodných byliniek. Bylinky na cholesterol rozširujú cievy, riedia krv a obsahujú veľa stopových prvkov. Ide napríklad o lipu, čakanku, ginko, prasličku, rebríček, medovku alebo levanduľu.

Pozor! O užívaní byliniek je potrebné poradiť sa so skúseným bylinkárom alebo lekárom, pretože pri nadmernom užívaní hrozí predávkovanie.

Foto: shutterstock.com / depositphotos.com

Reklama

Rubriky

Vytvorte si domov svojich snov a žite v harmónii s vesmírom. Nechajte sa inšpirovať, bavte sa a tvorte s nami!

Rustikálny štýl

Bývanie

Ako na úpravu balkóna

Záhrada a balkón

Zdravý životný štýl - meditácia

Lifestyle a zdravie

Zero Waste upratovanie

Rady a tipy